The Fisherman & The Sean uusi single “Botify The People”

Helsinkiläisten indierockareiden The Fisherman & The Sean uusi single “Botify The People” on kapinalaulu Spotifyta ja isoja teknologiayhtiöitä vastaan, joka kuulostaa …And You Will Know Us By The Trail Of Dead-yhtyeen rustaamalta Bond-tunnarilta.

Kappaleen musiikkivideon kiehtova visuaalinen ilme lainaa puolestaan sarjakuvapiirtäjä Frank Millerin "Sin City"- ja "300"-filmatisointien kuvastosta, ja toimii samalla kolmeosaisen lyhytelokuvan "Botify The People" ensimmäisenä osana, joka ruotii ihmiselon raadollisuutta sosiaalisen median ja isojen teknologiayhtiöiden ajassa.

“Tämä biisi on nuoren uramme tuho!”

Sosiaalisen median ja suurten teknologiayhtiöiden toiminta on viiltävän kritiikin kohteena helsinkiläisen The Fisherman & The Sean uudella “Botify The People”-sinkulla. Kuten biisin nimestä on helppo arvata, kritiikin keihäänkärki osoittaa suoratoistopalvelu Spotifyn suuntaan. “Toki kappale on allegorinen, mutta käsittelee samalla hyvin selkeästi myös Spotifyta ja miten he käyttävät hyväkseen tuhansia kaltaisiamme indie-artisteja. Joten… sanotaanko niin, etten odota pääsevämme yhdellekään viralliselle soittolistalle" nauraa laulaja-lauluntekijä Jon Fisherman puhuessaan yhtyeensä ensimmäisestä singlestä huhtikuussa ilmestyvältä samannimiseltä kakkosalbumilta.

Sanoituksen inspiraationa toimivat Jeff Orlowskin Netflix-dokudraama "Valvontakapitalismin vaarat" – silmiä avaava kritiikki sosiaalisen median vaikutuksesta hyvinvointiimme – sekä Tom Grayn #BrokenRecord-kampanja, joka ajaa menestyksekkäästi lakimuutosta brittiparlamentissa reilujen tekijäkorvausten puolesta suoratoistopalveluissa. Kappale itsessään kuulostaa hieman alt rock-yhtye ...And You Will Know Us By The Trail Of Deadin virittelemältä kierolta Bond-tunnarilta, mutta The Fisherman & The Sean tunnistettava indierock-soundi on edelleen tallella, vaikka vuoden 2019 "The Hurt & The Humour"-debyytin folkrock-soundeista onkin otettu askel uskaliaampaan ja monisyisempään ilmaisuun.

Olkoon kyse Instagramista, Facebookista, Spotifysta, Googlesta tai muista; heidän bisnesratkaisunsa vaikuttavat meidän kaikkien elämään ja sen kautta hyvinvointiimme, koska olemme riippuvaisia heidän tarjoamistaan palveluista ja algoritmeista. Halusimme tai emme, ne vaikuttavat jo vahvasti sekä rahapussiimme että henkiseen hyvinvointiimme – ja ovat tulleet jäädäkseen. Siispä ei ole mitään syytä olla nostamatta kyseisten palvelujen nurjaa puolta pöydälle ja ohjata osaltamme keskustelua vaadittavien parannusten suuntaan – vaikka sitten musiikin muodossa, kuten me” tuumii Jon Fisherman.

Linkki suoratoistopalveluihin: https://ditto.fm/botify-the-people_c403af963c

Linkki videoon: https://www.youtube.com/watch?v=R-QGRGuhDHM