Ilmastonmuutoksen alkupiste 1700-luvulla Ville Raasakan uuden sävellyksen aiheena

Olga Heikkilä. Kuva: Tom McKenzie

Steam Engine -konsertti Ritarihuoneella Helsingissä 24.4.

Ilmastonmuutoksen alkupisteen aikalaiskokemuksia uudessa teoksessa ja Händelin kultakauden oopperoita

Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) soittaa konsertissaan Ritarihuoneella 24.4. Georg Friedrich Händelin B-duuri-konserton ja otteita Alcina-, Ariodante- ja Rinaldo-oopperoista sekä tämän aikalaisen Charles Avisonin (1709–1770) konserton G-duuri. Säveltäjät elivät teollisen vallankumouksen alussa. Ville Raasakan kantaesitettävä teos Steam Engine (Höyrykone) kuvaa ilmastonmuutoksen alkupisteeksi osoitetun teollisen vallankumouksen alun nurjia puolia, kuten savun mustuttamaa ilmaa ja hiilityöläisten karuja oloja.

Höyrykoneiden massatuotanto on määritelty ympäristöntutkimuksessa ilmastonmuutoksen alkupisteeksi. Höyrykoneet toimivat hiilellä ja mahdollistivat entistä laajemman hiilen louhinnan. Thomas Newcomen patentoi Cornwallissa vuonna 1712 ensimmäisen massatuotantoon yltäneen höyrykoneen. Ekologisiin aiheisiin sävellyksissään jo aiemmin keskittyneen Ville Raasakan (s. 1977) Steam Engine (2022) yhdistyy juuri tuohon aikaan, jolloin Händelkin asui Lontoossa. Sävellyksen lähtökohtana ovat historiallisten höyrykoneiden nauhoitetut äänet. Teoksessa käytetyt tekstit ovat höyrykoneisiin, hiilen kaivamiseen ja hiilen polttoon Englannissa 1661–1842 liittyviä historiallisia dokumentteja, kuten hiilityöläisten kuulemisia oikeudessa, raportteja Lontoon huonosta ilmanlaadusta ja höyrykoneita ihannoivia koneromanttisia runoja.

Sarah Gooder, ikä 8

Olen luukkuvahti Gawberin kaivoksessa. Työ ei väsytä, mutta minulla ei ole vahtivuorossa valoa ja minua pelottaa. Menen töihin neljältä ja joskus puoli neljältä aamulla ja tulen pois puoli kuudelta. – –

Parlamentin asiakirjat, 1842, lordi Ashleyn kaivosvaliokunnan selvitys kaivosten työoloista. Selvitystä seurannut vuoden 1842 kaivoslaki kielsi kaivoksissa työskentelyn kaikilta naisilta ja alle 13-vuotiailta pojilta.

Lontooseen palaavat huomaavat heti kaupunkiin astuessaan muutoksen koko ruumiissaan

Likainen ja paksu usva, vastenmielinen kuin tuhat vaivaa, turmelee keuhkot ja saattaa koko ruumiin sekasorron tilaan

Tämä sumuisen päivän tulivuori, tämä viheliäinen savu,

pilaa kaiken irtaimen omaisuuden ja nokeaa kaiken, minkä päälle laskeutuu

John Evelyn: Fumifugium, or the inconvenience of the Aer, 1661

**

Lontooseen vuonna 1712 asettunut ja musiikkipiirien suosikiksi noussut Georg Friedrich Händel (1685–1759) oli erityisen kuuluisa oopperoistaan. Konserttiin on valittu otteita kolmesta oopperasta. Torquato Tasson Vapautettuun Jerusalemiin perustuva Rinaldo (1711) rikasti aikalaisille tuttua tarinaa komeilla näyttämötehosteilla ja pyörryttävillä juonenkäänteillä. Ariodante (1734) pohjautuu Ludovico Arioston Raivoisan Rolandin Skotlantiin sijoittuvaan episodiin. Alcina (1735) puolestaan oli suunnattu maagisine aiheineen ja mielikuvituksellisine lavasteineen tyrmäämään Lontooseen ilmaantunut kilpaileva oopperaseurue. Aihe polveutui Ludovico Arioston Orlando furioso -tarusta.

Händelin tunnetuin konserttokokoelma 12 jousikonserttoa op. 6. julkaistiin 1739. Nyt kuultava konsertto B-duuri on yksi kokoelman konsertoista, joihin 1960-luvulla löytyi orkesterin täydennykseksi oboestemmat. Solisteina on kaksi viulua ja sello.

Newcastlessa urkurina työskennellyt Charles Avison (1709–1770) kävi vuonna 1724 Lontoossa opiskelemassa Geminianin johdolla ja sai vaikutteita myös tämän opettajalta Corellilta. Avison julkaisi op. 9:n konsertot vuosina 1766–1769, vaikka tuossa vaiheessa italialainen barokki edusti jo mennyttä aikaa. Ohjelmassa on konsertoista ensimmäinen, G-duuri-konsertto.

Händelin aarioiden ja Raasakan Steam Enginen solistina laulaa sopraano Olga Heikkilä.

Lisätiedot konsertista: https://fibo.fi/konsertit/2022/steam-engine/

** ** **

Su 24.4.2022 klo 18 Ritarihuone, Helsinki

 

Steam Engine
Musiikkia Händelin Lontoosta meidän päiviimme

Händel–Avison–Raasakka

Olga Heikkilä, sopraano
Suomalainen barokkiorkesteri