Suomalaisen musiikin, tanssin ja teatterin erikoislehti | Seuraava lehti ilmestyy 31.05.2019

Viiltäviä viestejä Kangasala-talossa

Hyvinkään Orkesterin konsertissa torstaina 14.3. kuullaan musiikkia Mustosesta Psykoon. Pianolla ryyditetty jousiorkesteri saa rinnalleen tanssitaiteilijakaksikon: Minna Tervamäen ja Mikko Lampisen.

Kaikuja menneiltä mestareilta, viestejä tuonpuoleisesta, niskurointia uuden ajan kynnyksellä ja kauhua tienvarren motellissa – niistä on Hyvinkään Orkesterin maaliskuinen konserttikokonaisuus tehty.

Ajatus tanssilla väritetystä jousiorkesterikonsertista sai sysäyksensä mestaripianisti-säveltäjä Olli Mustosen Triptyykistä. Kolmiosainen teos on alun perin kirjoitettu kolmelle sellolle a cappella ja se on omistettu sävellyksen tilanneen Sam Steppelin vaimon muistolle. Mustonen sovitti teoksesta jousiorkesteriversion, joka sai kantaesityksensä tammikuussa 2016. Tähtitanssija Minna Tervamäki ja tanssitaiteilija Mikko Lampinen tekivät teokseen koreografian ja tanssivat kantaesityksessä Helsingin Temppeliaukion kirkossa. Nyt kaksikko palaa jälleen Triptyykin pariin ja se on konsertissa heidän yhteinen päänumeronsa. Tanssijat esiintyvät myös illan päätösnumerossa ja saattavat inspiroitua värittämään muitakin konsertin teoksia.

Muistotematiikasta kumpuaa myös hurmaava Valentyn Sylvestrovin Sanansaattaja, joka tuo viestejä tuonpuoleisesta – säveltäjän menehtyneeltä Larysa-vaimolta ja vähän menneiltä säveltäjämestareiltakin. Viehko konsertin avausteos soi pastissinomaisena muistumana ja lainaa sopivan suloisia sävyjä erityisesti Mozartilta.

Suihkusäveliä jousilla

Viiltävän terävä Bernard Herrmannin elokuvamusiikki ei liiemmin esittelyjä kaipaa. Jousten vinkaisujen säestyksellä Norman Bates – joka ei tekisi pahaa kärpäsellekään – hoiti motellinsa asiakaspalvelutehtäviä vuonna 1960 ensi-iltansa saaneessa Hitchcockin klassikkoelokuvassa Psyko. Viisitoistaminuuttinen sarja elokuvan musiikista piirtää elävästi mieleen tutun suihkukohtauksen, täytetyt linnut ja motellin takana kohoavan talon asukkeineen.

Konsertin loppupuoli käynnistyy pienellä makupalalla, Erik Satien rakastetun ensimmäisen Gymnopédiensävelin. Lukuisista elokuvista tutun pianoklassikon on jousiorkesterille sovittanut konsertin johtava kapellimestari Tuomas Pirilä. Huhtikuussa tulee kuluneeksi 60 vuotta Hyvinkään Orkesterin ensikonsertista. Tuomas Pirilä on toiminut Orkesterin kapellimestarina ja taiteellisena johtajana vuodesta 1988.

Konsertin päättää Blochin mainio Concerto grosso. Vuonna 1925 jousiorkesterille ja pianolle sävelletty teos syntyi vastauksena säveltäjän oppilaille, jotka kritisoivat tonaalisen musiikin ja sävellajien käytön häviämistä uuden ajan sävellysperinteestä. Teos soi sopusoinnussa, hienovaraisesti menneen ajan säveltäjille uuden ajan kynnykseltä kumartaen.

Kangasala-talon konsertti torstaina 14.3. päättää Hyvinkään orkesterin kolmen konsertin minikiertueen. Muu konsertit kuullaan Hyvinkää-salissa tiistaina 12.3. ja Riihimäellä Suomen lasimuseon suuressa näyttelysalissa keskiviikkona 13.3.

Jaa


Yhteistyössä mm.